16.04.2021r. - piątek
1. Nauka rymowanki, ruchowa interpretacja jej treści.
Kosmonauta idzie dróżką,
przytupuje jedną nóżką,
klaszcze w ręce raz i dwa,
podskakuje: hopsasa.
Już w rakiecie prosto siada,
kiwa głową do sąsiada.
Ster rakiety w ruch już wprawia,
choć to wcale nie zabawa,
i rakieta się unosi,
bo ją o to ładnie prosi.
2. Kosmiczne echo- realizacja prostych układów rytmicznych proponowanych przez R. przez wyklaskiwanie, wytupywanie.
3. Rysunek i kolorystyka Ufo – obejrzyj filmik -Jak narysować Ufo
15.04 czwartek „Lecimy w kosmos”
• Opowieść ruchowa „Lecimy w kosmos”
Czy Wy drogie dzieci wiecie, że w rakiecie można odbyć najciekawszą podróż na świecie? Więc zapraszam do rakiety, nie potrzebne są bilety! Polecimy razem na kosmiczną wyprawę i zostawimy nasze gwiazdy w międzygalaktycznej przestrzeni!
Czy jesteście gotowi na podróżowanie w nieznane?.... zanim wystartujemy musimy najpierw odpowiednio się ubrać, a więc wkładamy kosmiczny kombinezon - najpierw prawa, teraz lewa noga...gotowe?....jeśli tak to ...szuuuu.....zapinamy w naszych kosmicznych kombinezonach suwak...to jednak nie koniec naszej kosmicznej garderoby - nie mamy jeszcze butów, rękawic i kosmicznego hełmu... prawda?...od czego więc zaczniemy?...oczywiście od butów - uwaga wkładamy: prawy but, teraz lewy but i gotowe. ..teraz prawa i lewa rękawica i na końcu hełm...
Uwaga! Włączamy silnik: najpierw jedną, potem drugą ręką, zapinamy pasy, wyglądamy przez okno i 10, 9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 - startujemy...lecimy wysoko, coraz wyżej i powoli „wchodzimy” w przestrzeń kosmiczną....uwaga turbulencje...zobaczcie z lewej strony mijamy burzę kosmiczną, w naszym kierunku leci mnóstwo odłamków skalnych...więc „gaz do dechy”!...uciekamy!.. musimy mocno skręcić w prawą stronę...udało się, możemy odetchnąć z ulgą - uff....Teraz możemy już spokojnie zostawić nasze gwiazdy w kosmosie (dzieci naśladują wyciąganie gwiazdy z kieszeni i zostawianie jej poza rakietą)wyjrzycie przez okno z prawej strony z pewnością zobaczycie planetę - przyjrzyjcie się jej uważnie może zobaczycie na niej jakiegoś ufoludka?...hm...ja widzę ufoludka a wy dzieci?.Pomachajmy mu i powiedzmy kosmiczne dzień dobry.....ioioio...to ostrzeżenie, że kończy nam się tlen w rakiecie musimy więc wracać na Ziemię, szybko wracamy...spójrzcie przez okno czy widzicie Ziemię?...tak, to właśnie ta niebieska planeta ... uwaga trzymajcie się mocno za chwilę będą turbulencje...uwaga zbliżamy się do Ziemi...lądujemy...uff...udało się ...mamy za sobą pierwszy lot w kosmos...rozpinamy pasy, zdejmujemy rękawice, hełm, buty, kosmiczny skafander... Dziękuję Wam za wspólną kosmiczną podróż.
• Pytania R. dotyczące odbytego przez dzieci lotu :
- Jak czuliście się podróżując w kosmos?
- Co należy na siebie włożyć zanim poleci się w kosmos?
- Czy chcielibyście jeszcze kiedyś odbyć taki lot?
• „Policz ile jest rakiet?- zabawa matematyczna.
Zad. 1 Na pierwszej planecie wylądowała 1 rakieta. Po chwili przyleciała jeszcze 1 i też wylądowała. Ile w sumie rakiet znajduje się na pierwszej planecie?
Zad. 2 Na drugą planetę przyleciały 2 rakiety. Po kilku dniach, doleciała jeszcze jedna. Ile w sumie rakiet znajdowało się na drugiej planecie?
Zad. 3 Na trzecią planetę przyleciały 2 rakiety, a zaraz za nimi kolejne 2 rakiety. Ile rakiet przyleciało na trzecią planetę?
Zad. 4 Na czwartej planecie wylądowały 3 rakiety. W kolejnym tygodniu doleciały jeszcze 2 rakiety. Ile w sumie było rakiet?
Zad 5. Na piątą planetę przyleciały 2 rakiety. Zaraz za nimi doleciały jeszcze 3. Ile rakiet znajdowało się na piątej planecie?
• Gimnastyka - dzieci wykonują polecenia zawarte w wierszyku;
Prawą nogą wypad w przód
i rączkami dotknij but
Powrót, przysiad, dwa podskoki
W miejscu bieg i skłon głęboki
Wymach rączek w tył, do przodu
I rannego nie czuć chłodu.
• Karta pracy: Rakieta, trasa rakiety na Księżyc - grafomotoryka
• Masażyk relaksacyjny „Kosmita” autor: K. Kutyła
Była sobie mleczna droga – rysujemy na plecach dziecka palcem krętą linię;
Pełna wielu błyszczących gwiazd. – stukamy palcami po plecach
Na jednej z planet – rysujemy palcem koło
Ufoludek mieszka
Co chude nóżki ma – dwoma palcami rysujemy na plecach dwie linie
Ma duże zielone uszy – łaskoczemy dziecko w uszy
I szyję długą ma. – gładzimy szyję dziecka
Dwa okrągłe brzuszki – dwoma palcami rysujemy dwa kółka
I śmieje się ha, ha, ha. – łaskoczemy dziecko w brzuszek
14.04.2021r.
1. Zabawa z elementem dramy – Spotkanie z ufoludkiem.
Dz.- dziecko R.- ufoludek. Dz. naśladuje ruchy R.- ufoludka jakby
było jego odbiciem w lustrze, później zmiana w parze.
2. Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Ufoludki.
W piaskownicy za przedszkolem
wylądował srebrny spodek,
a ze spodka już po chwili
ufoludki wyskoczyły.
Małe, zwinne i zielone,
mądre i zaciekawione,
wymierzyły i zbadały
ławki, piłki, trawnik cały.
Odleciały Mleczną Drogą
na planetę Togo-Togo.
Został po nich pył magiczny,
taki był mój sen kosmiczny.
3. Zabawa ruchowo-naśladowcza Rakieta
Dz. i R. Siadają na piętach, dłonie trzymają na udach. Na słowa R.: Uruchamiamy rakietę- zaczynają uderzać rytmicznie w uda: najpierw powoli, potem coraz prędzej. Następnie kręcą rękami młynek – najpierw powoli, potem coraz prędzej. Na słowo: Start wyciągają ręce do góry i głośno krzyczą: Uuuuu! (rakieta odleciała). Zabawę powtarzamy 3–4 razy.
13.04. Wtorek „Wyprawa na zieloną planetę”
• Nasz Układ Słoneczny, o Słońcu i planetach dla dzieci
• Karta pracy, cz. 2, nr 26. Załącznik nr 1
− Odszukajcie na obrazku cztery ufoludki, które ukryły się przed mamą Zuzi. − Posłuchajcie imion ufoludków podzielonych rytmicznie. Powiedzcie je.
• Słuchanie rymowanki. Jestem sobie ufoludek cały zieleniutki. Mam trzy ręce, cztery nogi i nos okrąglutki. Oczy czarne tak jak węgiel, kreskę zamiast warg, brzuch jak balon i sprężynki trzy na głowie mam.
• Omawianie wyglądu ufoludka z rymowanki.
− W jakim kolorze jest ufoludek?
− Ile ma rąk i ile nóg?
− Jaki ma nos?
− W jakim kolorze ma oczy?
− Co ma zamiast warg?
− Jak wygląda jego brzuch?
− Co ma na głowie?
• Rysowanie ufoludka według tekstu z rymowanki .
• Zabawa ruchowa dla dzieci
•Dla osób chętnych: Ufoludek z rolki po papierze toaletowym według własnego pomysłu lub wg zamieszczonego załącznika ze zdjęciem.
Rolkę obklejamy papierem kolorowym.
Przyklejamy oczy z papieru lub jeśli mamy to możemy przykleić ruchome oczy.
Następnie wycinamy uszy i czułki z papieru ewentualnie jeśli dysponujemy z drucika kreatywnego.
12.04.2021r.
1. Ćwiczenia słuchowe- Rozmowa z ufoludkiem.
Dz. powtarza za R. :
re ra ru ro ry
sza szo szy sze szu
resz rasz rusz rysz rosz
nasz pasz busz pusz
2. Dowolny taniec przy piosence: FASOLKI - Zielone Ufoludki
3. Spacer na świeżym powietrzu.
4. Zabawa ruchowa (na świeżym powietrzu)- Wesołe ufoludki.
Dz. naśladuje sposób wykonywania podskoków za R.- podskakują rytmicznie: na obu nogach jednocześnie, raz na jednej nodze, raz na drugiej, raz do przodu, raz do tyłu itp. Na sygnał stają w bezruchu i przybierają dowolną pozę.
09.04.2021r.
1. Rysowana opowieść (kartki,kredki). R. opowiada o swojej wycieczce rowerowej i rysuje jej elementy na kartce papieru (np. wzniesienia, doliny, drzewa, las, strumyk, świecące słońce), Dz. słucha opowieści i na swojej kartce papieru próbuje rysować takie same elementy jak rodzic.
2. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu według własnych pomysłów, wycieczka rowerowa lub spacer.
8.04.2021 r. „Moje zabawy na powietrzu”
• Przywitanie wyliczanką:
"Gimnastyka to podstawa, to dla dzieci ważna sprawa,
ręce w górę, w przód i w bok, skłon do przodu, przysiad, skok".
• Wysłuchanie piosenki „Ruch to zdrowie”
Zamiast siedzieć przed ekranem
I grać wiecznie w gry te same,
Zmień tryb życia na sportowy,
Świat się stanie kolorowy.
Ref: Dzieci pokazują: Warto czasem iść na basen,
Lub rowerem ruszyć w trasę.
Czeka bramka, piłka, kort,
Uprawiamy razem sport.
Umiesz jeździć na dwóch kołach
Już wycieczka gna wesoła.
Świnka dziś najszybciej jedzie,
Zobacz znowu jest na przedzie
Ref: Dzieci pokazują: Warto czasem iść na basen….
Małpka fika po drabinkach
Hula-hop rozkręca świnka.
Ćwiczył miś aż się zasapał,
Lecz kondycji trochę złapał.
Ref: Dzieci pokazują: Warto czasem iść na basen…………
Jeśli zostać chcesz piłkarzem
Wpisz się do drużyny marzeń
Zagraj z przyjaciółmi misia,
Wielki puchar zdobądź dzisiaj
Ref: Dzieci pokazują: Warto czasem iść na basen…………
• Rozmowa kierowana z dziećmi temat przesłania piosenki .
- Powiedzcie mi czy wiecie co by się stało, gdyby Misiek nie uprawiał żadnego sportu? Był by otyły, smuty, zgarbiony, nie miał by siły się bawić, chodzić do przedszkola, często chorował by.
- A jacy są jego przyjaciele, którzy uprawiali ruch?
Są silni, zdrowi, weseli, chętni do zabawy, mają dobrą postawę, nie garbią się.
- Jak sądzicie, warto uprawiać sport? Taaaak! - Jakie sporty występowały w piosence? Ćwiczenie na drabinkach, kręcenie hula-hop.
• Rozmowa z dziećmi na temat „Mój ulubiony sport”. Dzisiaj porozmawiamy o tym czy ruch jest dla nas zdrowy? Czy uprawiacie jakieś sporty bądź jaki sport chcielibyście uprawiać i dlaczego?
(Rower, basen, bieganie, gimnastyka, gra w piłkę, spacer, balet, tenis, wycieczki górskie, jazda na wrotkach, rolkach, sztuki walki).
Przy sprzyjającej pogodzie zachęcam do krótkiej wycieczki rowerowej bądź do zabaw na świeżym powietrzu ☺
• Karta pracy, cz. 2, nr 25 Czterolatki
Trzylatki - Załącznik 1 Rysowanie po śladach szprych w kołach rowerowych.
• Wyjaśnienie znaczenia przysłów: „Sport to zdrowie” i „W zdrowym ciele, zdrowy duch”.
•Film o Bolku i Lolku, którzy byli sportowcami, R. zachęca, aby zwróciły uwagę na ich zachowanie, ponieważ po filmie postarają się je ocenić.
Który z chłopców postępował nie ,,fair” wyjaśnij, dlaczego?, samodzielnie dochodzenie do wniosków.
07.04.2021r.- zajęcia popołudniowe:
1. Rozmowa na temat sportu, sportowców.
- Czy znasz jakieś sporty? Jakie?
- Czy znasz nazwiska jakichś sportowców?
- Jaki sport ci się podoba?
2. Aktywna zabawa
02.04.2021r.
1.Gotowi na Wielkanoc – dziecko pomaga rodzicom w świątecznych przygotowaniach (np. porządkowanie zabawek, odkurzanie, obieranie jajek).
2.Zabawa poszukiwawcza- rodzice chowają w różnych częściach domu słodycze wielkanocne dzieci ich poszukują.
3.Spacer na świeżym powietrzu.
1.04.2021r.
31.03.2021r.
Zachęcam do:
1. Spędzania z dzieckiem czasu na świeżym powietrzu, spacerów, jazdy na rowerze, zabawy w berka.
2. Kolorowanek, rysunków. Do wykonania zadania- Jak narysować pisankę
Rysunek pisanki może wykonać rodzic, a dziecko pokolorować.
3. Zabaw swobodnych.
30.III Wtorek „Wielkanocne pisanki”
Zabawa „Gdzie ukryły się pisanki?”.
Dziecko zamyka oczy. W tym czasie R. rozkłada pisanki w różnych miejscach pokoju. Następnie prosi o odnalezienie ukrytych pisanek.
Słuchanie wiersza Krystyny R. „Pisanki”.
„Pisanki”
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
Rozmowa kierowana na temat wiersza. Dzielenie wyrazu pisanki na sylaby i głoski - liczenie sylab i głosek.
Rozmowa na podstawie wiersza. Udzielanie odpowiedzi na pytania:
Ile było pisanek?
Co było na pierwszej, drugiej, trzeciej pisance itd.?
Na której z kolei pisance są laleczki, gwiazdki itd.?
Wykonanie karty pracy (grafomotoryka) ZAŁĄCZNIK 1
Wykonanie pisanek do wielkanocnego koszyczka w zależności czym dysponujemy mogą być np. malowane farbami, lakierami do paznokci, obklejane bibułą, papierem kolorowym itd.
Udanej zabawy.
29.03.2021r. - zajęcia popołudniowe w przedszkolu- zachęcam do:
1. Rozmów z dziećmi na temat tradycji wielkanocnych.
2. Wykonania pisanek wielkanocnych, można wykorzystać barwniki naturalne np. łupiny cebuli, kurkumę, czerwoną kapustę - będzie to dla dziecka ciekawa zabawa eksperymentalna, do wykonania zadania- Jak barwić pisanki link - https://www.youtube.com/watch?v=l-LYmxTazdU
3.Zabaw swobodnych dzieci i z dziećmi.