W roku szkolnym 2018/2019 nasza szkoła bierze udział w projekcie realizowanym przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w ramach Pogram Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym.
Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji uczniów w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych przy wsparciu technologii informacyjno-komunikacyjnych poprzez realizację zajęć pokazowych, warsztatowo-laboratoryjnych, rachunkowych, komputerowych oraz wykłady popularno-naukowe.
W ramach projektu realizowane będą działania umożliwiające uczniom rozwój kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy, rozwijających umiejętności matematyczno-przyrodnicze, informacyjno-telekomunikacyjne, rozumienia, uczenia się, pracy zespołowej, komunikatywności interpersonalnej, krytycznego, kreatywnego i logicznego myślenia, poprawnego argumentowania, postrzegania przestrzennego, percepcji muzycznej i ruchowej, operowania dostępnymi narzędziami badawczymi, wnioskowania, elastycznego dostosowywania się do zmieniających się warunków i wymagań rynku pracy. Zajęcia prowadzone będą w 3 Panelach wiekowych po 2 Moduły dla każdego z nich:
- Panel IModuł A: Świat zmysłów, Moduł B: Środki transportu – uczniowie klas I-III szkół podstawowych.
- Panel II Moduł C: Przestrzeń kosmiczna, Moduł D: Potęga żywiołów – uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych.
- Panel III Moduł E: Rozwój energetyki, Moduł F: Dźwięk i obraz – uczniowie klas VII-VIII szkół podstawowych i Gimnazjum.
Każdy z Paneli zakłada realizację zajęć w 2 modułach realizowanych w formie 6-7 godz. zajęć: pokazów, zajęć rachunkowych, komputerowych, warsztatowych, laboratoryjnych, popularnonaukowych wykładów i zwiedzania Muzeum Fizyki UMCS. Realizowane zagadnienia merytoryczne i forma prowadzonych zajęć w Panelach uwzględniają zróżnicowanie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i manualno-motorycznego uczniów - są dostosowane do możliwości poznawczych grup docelowych ze względu na wiek i realizowaną w szkołach podstawę programową.
Zajęcia są całkowicie bezpłatne dla uczestników. Uczniom w ramach Projektu zagwarantowano transport i wyżywienie. Dodatkowo każdy z uczestników otrzyma Zeszyt doświadczeń zawierający instrukcje samodzielnego wykonania doświadczeń.
Uczniowie biorący udział w Projekcie poprawią i/lub zdobędą kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne, m.in.:
- umiejętności: matematyczno-przyrodnicze, informacyjno-telekomunikacyjne, rozumienia, uczenia się, pracy zespołowej, komunikatywności interpersonalnej, krytycznego, kreatywnego i logicznego myślenia, poprawnego argumentowania, postrzegania przestrzennego, percepcji muzycznej i ruchowej, operowania dostępnymi narzędziami badawczymi, wnioskowania, elastycznego dostosowywania się do zmieniających się warunków i wymagań przyszłego rynku pracy;
- kreatywność;
- innowacyjność;
- rozwiązywanie problemów.